• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Fråga när man ej kan betala sin månadsbetalning

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Hej på er!

Jag har skuldsanering, och har alltid betalat in som jag ska varje månad.
Nu sitter jag i en knivig situation, det är så att jag just nu jobbar på timmar tills jag får en tillsvidaretjänst om cirka 1 månad.
Dessa timmar har inte riktigt gett mig den summan jag behöver varje månad.

Förra månaden fick jag ut några tusenlappar och som tur var så var ju det en betalningsfri månad.
Denna månad fick jag inte ut den summan som täcker alla mina utgifter.

Har någon av er varit med om detta?
Kan man höra av sig och fråga om det går att få betala in denna månad när man har betalningsfri månad istället? (tänker då på Juni).
Ska man skicka in en omprövning? Men jag hoppas att jag kan hoppa på tillsvidaretjänsten nästa månad. Så då är jag förhoppningsvis på banan igen.

Behöver tips och råd.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippi

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
24 Januari 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
Jag tänker att det bästa alltid är att höra av sig och förklara sin situation, så kan KFM förhoppningsvis ha förstående och samarbeta med dig för att hitta en lösning. Du har ju ändå betalat in som du ska enligt din betalningsplan hittills, vilket lär göra de mer samarbetsvilliga.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Jag tänker att det bästa alltid är att höra av sig och förklara sin situation, så kan KFM förhoppningsvis ha förstående och samarbeta med dig för att hitta en lösning. Du har ju ändå betalat in som du ska enligt din betalningsplan hittills, vilket lär göra de mer samarbetsvilliga.

Tack för svaret.
Jo, håller med dig där till fullo. Har skickat ett mail till dom där jag beskriver min situation jag är i just nu. Så väntar på svar.
Vet att jag även kan ringa, men tycker om att ha svar på text, så jag har det sparat, om det skulle behövas gå tillbaka vid senare tillfälle.

Så håller tummarna att dom hör av sig med ett positivt svar. :)

Ha en fin helg!
 

Lippi

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
24 Januari 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
12
Poäng
36
Tack för svaret.
Jo, håller med dig där till fullo. Har skickat ett mail till dom där jag beskriver min situation jag är i just nu. Så väntar på svar.
Vet att jag även kan ringa, men tycker om att ha svar på text, så jag har det sparat, om det skulle behövas gå tillbaka vid senare tillfälle.

Så håller tummarna att dom hör av sig med ett positivt svar. :)

Ha en fin helg!
Superbra! Jag tänker att den typen av kontakt från dig även visar till KFM att du är mån om att göra rätt för dig, och en sådan person är man alltid mer villig att samarbete med. I slutändan handlar ju det om att de har en skuld de vill driva in, och de vet att ett gott samarbete och bemötande troligtvis leder till att du kommer fortsätta betala enligt planering.
Håller tummarna för dig, och önskar dig också en fin helg! :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Hoppas att det löser sig för dig, inte kul när pengarna inte räcker.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Hoppas att det löser sig för dig, inte kul när pengarna inte räcker.

Tack! :folded:
Nej, speciellt när det har rullat på så bra nu i snart 2 år med skuldsanering.
Så dök det upp ett jobb som jag verkligen ville ha, men det blev inte alls som jag tänkte mig.. så fick tillbaka min tjänst igen på gamla stället, men då dom inte kunnat erbjuda tillsvidare ännu så har jag fått harva på timmar och tagit allt man kunnat.

Men det som är "skönt" att veta, är att det bara är några veckor bort till man blir tillsvidare igen.
Så dom som inte har något fast jobb, utan månad efter månad jagar timmar... en riktig eloge till dom! Att sitta med skulder/hyra osv som måste betalas och man inte alltid får jobb varje dag... skulle inte klara av den stressen i långa loppet.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 725
Mottagna reaktioner
979
Poäng
787
Hej på er!

Jag har skuldsanering, och har alltid betalat in som jag ska varje månad.
Nu sitter jag i en knivig situation, det är så att jag just nu jobbar på timmar tills jag får en tillsvidaretjänst om cirka 1 månad.
Dessa timmar har inte riktigt gett mig den summan jag behöver varje månad.

Förra månaden fick jag ut några tusenlappar och som tur var så var ju det en betalningsfri månad.
Denna månad fick jag inte ut den summan som täcker alla mina utgifter.

Har någon av er varit med om detta?
Kan man höra av sig och fråga om det går att få betala in denna månad när man har betalningsfri månad istället? (tänker då på Juni).
Ska man skicka in en omprövning? Men jag hoppas att jag kan hoppa på tillsvidaretjänsten nästa månad. Så då är jag förhoppningsvis på banan igen.

Behöver tips och råd.
Vid några tillfällen hade jag oxå skäl som gjorde att jag fick hoppa över inbetalningen. Nu betalade jag alltid ikapp månaden efter o det oftast i anslutning till den betalfria månaden som jag behövde göra detta. Det som hände av att det kom en påminnelse.
Om du blir efter m två betalningar så meddelas borgenärerna. Efter 4 obetalda kan saneringen omprövas m risk för att den hävs.
Ta kontakt m Skuldsaneringen. Det är ju några månader bort innan nästa betalfria månad.
Har du möjlighet att betala nånting av det du skulle betalt? OCh kanske betala in lite extra varje månad tills du är i kapp?
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Vid några tillfällen hade jag oxå skäl som gjorde att jag fick hoppa över inbetalningen. Nu betalade jag alltid ikapp månaden efter o det oftast i anslutning till den betalfria månaden som jag behövde göra detta. Det som hände av att det kom en påminnelse.
Om du blir efter m två betalningar så meddelas borgenärerna. Efter 4 obetalda kan saneringen omprövas m risk för att den hävs.
Ta kontakt m Skuldsaneringen. Det är ju några månader bort innan nästa betalfria månad.
Har du möjlighet att betala nånting av det du skulle betalt? OCh kanske betala in lite extra varje månad tills du är i kapp?

Ah, okej! Tack för svaret och lite mer info.
Jag kommer som sagt att kanske hamna efter med en månad, nästa månadslön så hoppas jag att jag är på väg in på banan igen, och månaden efter det så är jag helt på banan igen. :) Så handlar om den här inbetalningen bara.
Skulle suttit i skiten förra månaden också, men då hade jag ju betalningsfri. Fick ut strax över 10.000:-, så det räckte till hyra och de övriga räkningarna. Så då klarade jag mig.

Funderade på det också. Betalar 9000:-/månaden till Kfm.
Efter alla utgifter är betalda så har jag knappt 3000:- kvar.. så för att visa att jag verkligen vill göra allt jag kan så skulle jag gladeligen kunna betala in detta den här månaden. :folded:

Väntar som sagt på svar från dom, men kommer även ringa på Måndag för att få lite mer kött på benen.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Ring gärna kfm, men det finns inget kfm kan göra. Det finns inga anstånd eller extra betalningsplaner smstt meddela.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Superbra! Jag tänker att den typen av kontakt från dig även visar till KFM att du är mån om att göra rätt för dig, och en sådan person är man alltid mer villig att samarbete med. I slutändan handlar ju det om att de har en skuld de vill driva in, och de vet att ett gott samarbete och bemötande troligtvis leder till att du kommer fortsätta betala enligt planering.
Håller tummarna för dig, och önskar dig också en fin helg! :)
Härligt att du snart har en tillsvidaretjänst att se fram emot :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp